استفاده از ماسک تنها به دوران کرونا محدود نمی شود. قبل از این که کرونایی باشد نیز ماسکهای مختلف استفاده می شدند و مورد استفاده قرار می گرفتند. گرچه استفاده از این محصولات به این صورت نبود و کاربرد ماسکها تنها به مراکز پزشکی محدود می شد. پزشکان در مطب شخصی خود حین معاینه ماسک می زدند. همچنین در بیمارستان این محصولات بسیار مورد استفاده بودند. به خصوص جراحان و کادر اتاق عمل همیشه ماسکی بر چهره داشتند تا به بیماری های خطرناک دچار نشوند.

خیلی از ما شاید گمان کنیم که تنها ماسک های خارجی از ابتدا در ایران بوده است. نمی توان منکر شد که در زمینه تولیدات پزشکی ضعیف بودیم خیلی کالاها مثل ماسک بیشتر از کشورهای دیگری مانند چین به ایران می آمد. اما این همه ماسکی نبود که در ایران بود. در همان زمان هم خیلی از شرکت های ایرانی ماسک هایی با کیفیت تولید می کردند که از استانداردهای لازم برخوردار بود.

در این مطلب می خواهیم ماسکی را به شما معرفی کنیم که در بین ماسک های تولید ایران قدیمی تر است و بسیاری از مصرف کنندگان قدیمی ماسک سالهاست که از آن استفاده می کنند. این ماسک حرفه ای با نام ماسک دی عرضه می شود و دارای فاکتورهای بسیار حرفه ای در زمینه ماسک کارآمد است. برخی از ویژگی های این ماسک به شرح زیر است:

 

لایه های اسپان باند و ملت بلون

همانطور که در این روزها خیلی از ما در مورد ماسکها می دانیم یک ماسک مرغوب و کارآمد باید از سه لایه تشکیل شده باشد. دو لایه که از جنس اسپان باند است و لایه رویی و زیرین ماسک را تشکیل می شود و لایه ای به نام ملت بلون که لایه وسطی باید باشد. همین لایه های ساده و کم هزینه کارایی بسیاری دارد و باعث می شود که گروه میکروارگانیسم ها از جمله ویروس کرونا نتواند وارد جریان تنفسی شما شود. در این ماسک تولید داخلی از همین لایه ها و با همین ترتیب استفاده شده است و ساختاری استاندارد را برای محصول تشکیل داده است.

 

اسپان باند ضدحساسیت

ماسک وسیله ای حساس است که قرار است روی دهان و بینی شما را پوشش دهد. بنابراین مهم است که از کیفیت و استانداردهای لازم برخودار باشد تا ایجاد واکنش های آلرژیک و حساسیت نکند. به خصوص در شرایطی که قرار است استفاده کننده ماسک را طولانی مدت استفاده کند این موضوع مهم تر جلوه می کند. در این ماسک ایرانی حرفه ای از لایه های لطیف و ضد حساسیت استفاده شده است. لایه هایی که احتمال حساسیت را به حداقل می رساند. این ماسک لطیف به دلیل داشتن این ویژگی به ماسکی کارآمد برای مراکز درمانی مثل بیمارستان ها که قرار است پزشک ساعت ها ماسک داشته باشد تبدیل شده است.

 

لایه ملت بلون با گرماژ بسیار بالا

لایه ملت بلون که لایه میانی ماسک است مهم ترین لایه و کاراترین لایه ماسک است. این لایه مانند صافی عمل کرده و مانع عبور میکروارگانیسم ها می گردد. ملت بلون استفاده شده در ماسک ها معمولا بین 15 تا 25 گرم است. در این محصول لایه ملت بلون 25 گرمی استفاده شده است. ضخامتی خیلی عالی که بیشترین فیلتراسیون را در مقابل میکروارگانیسم ها ایجاد می کند. این ماسک با وجود قیمت مناسب فیلتراسیون خیلی خوبی دارد و حتی در مراکز درمانی خیلی آلوده مثل بیمارستان قابل استفاده است و ماسکی ایمن و بسیار کارآمد با راحتی فوق العاده محسوب می شود.

 

اندازه بدنه مناسب و استاندارد

یک ماسک استاندارد باید سایز خوبی داشته باشد. سایزی که بر چهره بزرگسالان اعم از زن و مرد با ارگونومی چهره های کمی کوچکتر یا کمی بزرگتر مناسب باشد. این ماسک اندازه بدنه خوبی دارد و به خاطر پلیسه های مناسب و به اندازه به خوبی با چهره های مختلف هماهنگ می شود و از بینی تا زیر چانه را پوشش می دهد.

 

فیکسر بینی نرم و منعطف

فیکسر بینی که خیلی ها به آن گیره بینی نیز می گویند نقش خیلی مهمی در یک ماسک ایفا می کند. یکی ماسک حرفه ای بدون گیره به هیچ عنوان کارایی ندارد. این قسمت که در بالای ماسک و در وسط قرار داده می شود باید به خوبی نرم و انعطاف پذیر باشد. به طوری که به راحتی بتوان آن را با دست حالت داد. در این محصول این قسمت کیفیت خوبی دارد و نرمی مناسبی دارد که می توان آن را راحت با دست حالت داد. به همین دلیل این محصول یک ماسک حرفه ای و بسیار تکمیل است.

 

استفاده از کش نرم و نازک

این محصول برای اتصال بر روی صورت از کش استفاده کرده است. دو قطعه کش در قسمت راست و چپ ماست قرار گرفته است. با قرار دادن این کش ها به پشت گوش ماسک را می توان مورد استفاده قرار داد. قابل ذکر است که اندازه کش نیز در این ماسک مناسب است. به گونه ای که باعث ایجاد آزار و اذیت پوست پشت گوش نمی گردد و می توان ساعت ها آن را استفاده کرد بدون آن که خسته شد.

 

ساخته شده بدون دخالت دست

در ماسک های بهداشتی به خصوص برای استفاده در شرایط حساس نوع ساخت ماسک اهمیت پیدا می کند. مهم است که ماسک شما به چه صورتی تولید شده باشد. همچنین این که ماسک با دخالت دست و بدون دخالت دست ساخته شده باشد اهمیت پیدا می کند. این ماسک به کمک دستگاه های حرفه ای بزرگ به روش صنعتی تولید می شود. به همین سبب است که یک ماسک بهداشتی و بسیار محبوب در مراکز درمانی است. روش تولید این ماسک اولتراسونیک یا پرسی به کمک دستگاه های صنعتی است. در این روش لایه ها و سایر قسمت های ماسک به همدیگر پرس می شوند. همه این مراحل و اتصال این قسمت ها به کمک حرارت بالا انجام می شود. یعنی دخالت دست در ساخت ماسک وجود ندارد و ماسک کاملا بهداشتی و عاری از میکروب تولید می گردد.