در این مطلب می خواهیم در مورد اتفاقاتی که در مدت کرونا در زمینه ماسکها افتاده است کمی صحبت کنیم. بالا و پایین های زیادی در مورد این کالا که مهم ترین کالا برای جلوگیری از کرونا است محسوب می شود. اوایل کرونا را به یاد بیاورید. زمانی که به یکباره متوجه شدیم کرونا وارد ایران شده است. قبل از این مدت زندگی ما عادی بود و بدون ماسک و آزادانه تنفس می کردیم. اما حال ویروسی مسری و تنفسی آمده بود که در صورت عدم استفاده از ماسک می توانست ما را به کام مرگ بکشاند.

 

کرونا ابتدا از چین شروع شد و کم کم مردم کشورهای دیگر را هم آلوده کرد. پس این اتفاق هایی که در موردش صحبت خواهیم کرد در خیلی از کشورهای دیگر هم افتاده است. قبل از کرونا مردم عادی ماسک نمی زدند. ماسکها بیشتر توسط پزشکان استفاده می شد. پرسنل اتاق های عمل و جراحی در هنگام کارشان برای افزایش ایمنی و کاهش بیماری های تنفسی ماسک می زدند. نیاز به استفاده از ماسک هرگز مانند زمان کرونا نبوده است. به همین دلیل پس از اعلام رسمی سازمان بهداشت جهانی در مورد این که همه مردم باید ماسک بزنند به یکباره همه مردم برای خرید ماسک اقدام کردند.

 

شرکتهای تولید کننده ماسکهای پزشکی هیچ وقت نیازی ندیده بودند که حجم تولیداتشان را تا این اندازه بالا ببرند. اما کرونا باعث شده بود که نیاز به ماسکهای پزشکی چندین برابر شود و این داستان های عجیب و جالبی را ایجاد کرد. یکی از موضوعات مهم این بود که بخشی از ماسکهایی که استفاده می شد (قبل از کرونا) از کشورهای دیگر وارد می شد. اما کرونا باعث شده بود که هر کشوری ماسک تولیدی اش را بخواهد در کشور خودش و برای مردم خوادش توضیع کند. پس واردات و صادرات ماسکها تقریبا از بین رفته بود. ماسکهایی که در ایران تولید می شدند هم تعدادشان زیاد نبود. باید ظرفیت تولید خیلی بیشتر می شد و باید افراد دیگری نیز به تولید این محصول کمک می کردند.

 

شرکت های جدید زیادی وارد کار شدند و کم کم ماسکهای تولیدی بیشتر و بیشتر شد. البته که خیلی از این محصولات کیفیت خوبی نداشتند. اما خوشبختانه خیلی از تولید کننده های تازه کار هم به تدریج کیفیت محصولاتشان را بالا بردند. با تولید های بیشتر ضعف بسیاری از ماسکها برطرف شد. یکی از ماسکهای تازه واردی که در همین مدت شروع به کار کرد و تولیداتی خیلی خوب داشت ماسک آرمان بود.  شرکتی که در مدتی کم توانسته بود ماسکهای فوق العاده خوبی را تولید کند. این شرکت در کارش خیلی موفق بود و چندی نگذشت که به یکی از برندهای خیلی محبوب تبدیل شود. محصولات این شرکت حتی در بین پزشکان نیز به سرعت پذیرفته شدند و محصولات این شرکت وارد بیمارستان ها و مراکز تخصصی درمانی شد.

 

بسیاری از شرکت های قدیمی تر مثل ماسک دی نیز کارشان را ادامه دادند. این شرکتهای قدیمی با افزایش ظرفیت تولید توانستند میزان زیادی از نیاز مردم به ماسک در این دوره را تامین نمایند. با افزایش دستگاه ها و نیروهای بخش تولید در این شرکتهای تولید کننده قدیمی، میزان ماسکهای خروجی افزایش زیادی پیدا کرد و این کمک خیلی خوبی به اوضاع کرونایی به وجود آمده می کرد.

 

اما یک اتفاق بد هم این وسط افتاده بود. آن هم این بود که مردم عادی اطلاعات کمی در مورد ماسکهای استاندارد داشتند. همین باعث شده بود که خیلی از تولید کننده های متقلب ماسکهایی را با ظاهر ماسکهای پزشکی و با لایه هایی غیر استاندارد تولید کنند. در ماسکهای پزشکی از سه لایه که شامل دو لایه از جنس اسپان باند و یک لایه از جنس ملت بلون می شود استفاده می شود. لایه ملت بلونی که در این ماسکها استفاده می شود می تواند از ورود کرونا جلوگیری کند. اما افراد متقلب در ماسکهایشان از این لایه استفاده نمی کردند و ماسکهایی را تنها با سه لایه اسپان باند عرضه می کردند. این اتفاق می توانست باعث شیوع کرونای بیشتر شود. چرا که ماسکی با لایه های غیر استاندارد تاثیری در جلوگیری از کرونا نداشت. کم کم مراجع دولتی و قضایی شروع به کار کردند و با همکاری سازمان یافته، بسیاری از تولید کنندگان متقلب دستگیر شدند. همچنین با اطلاع رسانی وسیعی که از طریق رسانه ها به خصوص تلوزیون انجام شد مردم آگاه تر شدند که چه محصولاتی را بخرند و چه محصولاتی را نخرند.

 

خوشبختانه همه اتفاقاتی که افتاد باعث شد وضعیت کرونا و ماسکهای تولیدی خیلی بهتر شود. جمع آوری ماسکهای غیر استاندارد از سطح بازار باعث می شد که تنها کالاهای با کیفیتی که می توانست در این وضعیت سخت کرونا به کاهش شیوع کمک کند باقی بماند. همچنین آگاهی مردم و این که دیگر هر ماسکی را نمی خریدند باعث شد که تولید کننده تنها ماسکهایی استاندارد و با لایه هایی درست و استاندارد تولید کنند.

 

 

یکی از اتفاقات خوبی که در ایران افتاد این بود که در زمینه تولید خیلی از کالاهای پزشکی خودکفا شدیم. دیگر نیازی به واردات ماسک و دستکش و ضدعفونی کننده و خیلی چیزهای دیگر نداریم. در این مدت یاد گرفتیم که روی پای خودمان بایستیم و نشان دادیم که در مدتی کوتاه می توانیم تا چه اندازه ای پیشرفت کنیم. امروزه بسیاری از ماسکهای ایرانی به کشورهای دیگر ارسال می شوند. بسیاری از نمونه های تولیدی حتی با محصولاتی که پیش از کرونا وارد می شدند قابل مقایسه نیستند و بسیار بهتر هستند. خوشحالیم که توانستیم این وضعیت را خیلی خوب کنترل کنیم. افزایش تولیدات داخلی کمک زیادی به کنترل شیوع کرونا کرده است و خوشحالیم که به اندازه خودمان گام خوبی را در زمینه تولید ماسک و خیلی کالاهای دیگر و کنترل شرایط کرونایی برداریم.

 

امیدواریم در زمینه های دیگر نیز بتوانیم خودمان را خیلی زود به دنیا نشان دهیم و کالاهای تولیدی مان را بتوانیم به کشورهای دیگر صادر کنیم. امیدواریم که این وضعیت سخت کرونا هر چه زودتر از بین برود و مانند گذشته بتوانیم بدون ماسک و نگرانی از کرونا آزادانه نفس بکشیم. امیدواریم که هیچ کس در هیچ جای دنیا به خاطر ویروسی کوچک جانش را از دست ندهد. با همکاری مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسن اتفاقات خوبی خواهد افتاد. به امید روزهای روشن و سرشار از سلامتی برای همه مردم دنیا.