یکی از مدل های ماسکهای تنفسی که بسیار هم کارامد است ماسک n95 است. محصولی که نام آن را شنیده ایم و خیلی از ما نیز از آن استفاده کرده ایم. اما سوالی که بد نیست در این مطلب به پاسخ آن بپردازیم این است که این ماسکها چه مدلی از فیلتراسیون دارند. اصلا چه چیزهایی را فیلتر می کنند. دقیقا در چه جاهایی و به چه منظوری می شود از آن ها استفاده کرد. موضوعی که اگر در مورد آن اطلاع داشته باشیم می دانیم که اصلا در روزهای کرونایی آن را بخریم یا خیر.

 

یک اصل ساده را می خواهم به شما بگویم که به سادگی بفهمیم ماسکهایی که در نامشان شماره ای دارند چطور و چقدر فیلتر کنندگی دارند. این عدد در واقع درصدی است که آن ماسک فیلتر کنندگی دارد. یعنی ماسکی از نوع n95 می تواند تا نود و پنج درصد و ماسکی از نوع n99 تا نود و نه درصد فیلتر کنندگی دارد. این از این که مشخص می کند درصد فیلتراسیون این ماسکها به چه صورت است. یعنی مدلهای n99 فیلتراسیون خیلی بیشتری دارند.

 

حال می رسیم به این که اصلا چه چیز را فیلتر می کنند. خب باید بدانید که این ماسکها اول و در ابتدا برای فیلتر کردن ذرات مسموم هوا که در روزهای آلوده وجود دارد ساخته شده اند. اما می توانند خیلی از موارد ریز تر چون ویروس را فیلتر کنند. البته توجه به نوع ماسک هم داشته باشید. انواع نانوی این ماسکها می توانند حتی کرونا را هم فیلتر کنند. این بسته به این است که چه لایه های دیگری در آن ماسک اضافه شده است. ممکن است به دلیل این که هم هوا آلوده است و هم کرونایی وجود دارد خیلی از شرکت ها این ماسکها را کمی ارتقا یافته تر کرده باشند. که البته این مدل های پیشرفته هم در بازار کم نیستند.