نام لاتکس برای خیلی از ما نامی آشناست. Latex نام یک ماده اولیه است که در خیلی از محصولات پلاستیکی از جمله دستکش ها به کار می رود. این ماده که برای اولین بار از یک درخت گرفته شده است اصلی ترین ماده برای تولید دستکش های پزشکی که به نام دستکش لاتکس هم خوانده می شود است. در این مطلب قصد داریم تا این دستکش ها را کمی بیشتر بررسی کنیم و با ویژگی ها و ساختار آنها بیشتر آشنا شویم.

 

پزشکان از سالها پیش با بیماران و افراد مبتلا به ویروس های مختلف در ارتباط بودند. بدیهی است که معاینه این بیماران برای آنها خطرات زیادی داشت. معاینه این بیماران و حتی کار کردن در محیط آلوده بیمارستانی می توانست بهای سنگینی برای آن ها داشته باشد. به همین منظور از سالها پیش پزشکان به این فکر افتادند که از دستکش ها استفاده کنند.

 

اولین دستکش ها این ساختار حرفه ای امروزی را نداشت. اولین ها همیشه بسیار ساده هستند. دستکش های خیلی قدیمی حتی یکبار مصرف هم نبودند. پزشک مجبور بود در طول روز مدام دستکش خود را عوض کند و در پایان روز آن ها را ضدعفونی کرده و با دقت بشوید. این کار نیز به لحاظ بهداشتی چندان جالب نبود. پزشک باید برای هر بیمار از یک دستکش تازه استفاده می کرد. به همین دلیل به این فکر افتادند که دستکش های یکبار مصرف استفاده کنند.

 

به تدریج استفاده از مواد پلاستیکی برای ساخت یکبار مصرف ها رایج شد. دستکش ها نیز جزو کالاهای یکبار مصرف پزشکی بودند. اما استفاده از یک دستکش ساده یکبار مصرف نیاز نبود. پزشکان باید در برابر بیماری ها ایمن می شدند. پس به دستکشی نیاز بود که گروه وسیع میکروارگانیسم ها نتواند از آن رد شود و پزشک در امان باشد. پس جرقه تولید دستکش های امروزی از جنس لاتکس کم کم خورده شد.

 

مهم ترین ویژگی دستکش های لاتکس همین ایمن بودن در برابر نفوذ و ورود گروه میکروارگانیسم هاست. این دستکش ها در این مورد بسیار کارا و ایمن هستند. پزشک با در دست داشتن لاتکس با ایمنی بیشتری می تواند بیمارانش را معاینه کند. او می تواند بر روی نمونه های آزمایشگاهی آلوده کار کند و از خودش نیز مراقبت کند.

 

دستکشهای لاتکس نرمی و انعطاف پذیری خیلی خوبی هم دارند. این به دلیل ماده اولیه لاتکس است که حالت کشسانی خیلی خوبی دارد. با در دست داشتن این دستکش ها به دلیل این که بسیار منعطف هستند به راحتی می توانید کار کنید بدون این که دست شما از مقاومت و عدم انعطاف دستکش خسته شود.

 

لاتکس یک ویژگی خیلی جالب هم دارد که شاید برای خیلی ها دانستن آن جالب باشد. آن هم این است که با در دست داشتن یک دستکش لاتکس حتی می توانید در حالی که دستکش در دستانتان است حتی با تلفن همراه هوشمند و دستگاه های لمسی کار کنید. این ویژگی به پزشک این امکان را می دهد که با دقت خیلی بالایی بیمارانش را معاینه کند.

 

مقاومت بالای لاتکس در برابر پارگی این دستکش ها را منحصر به فردتر کرده است. گرچه این دستکش ها منعطف هستند و کشسانی زیادی دارند. اما به راحتی هم پاره نمی شوند. به همین خاطر نگرانی از این که درحین کار پاره شوند در مورد آن ها وجود ندارد.

 

این دستکش ها از نظر ظاهری سفید و یا شیری رنگ هستند. رنگ بندی در این دستکش ها دیده نمی شود. همچنین شفاف نیستند. یعنی وقتی دستکش در دست شماست، پوست دست دیده نمی شود.

 

همچنین در سه اندازه کوچک و متوسط و بزرگ تولید می شوند. مهم است که این دستکش ها را دقیقا در اندازه مناسب برای دست خود بخرید. کوچک بودن بیش از حد و بزرگ بودن بیش از اندازه دستکش باعث می شود که در کار کردن با دستکش مشکل پیدا کنید. ممکن است دست شما خسته شود و یا به دلیل خیلی گشاد بودن دستکش آلودگی ها خود را به آسانی به پوست دست شما برسانند. تنگ بودن بیش از حد دستکش نیز می تواند به پارگی در حین کار بینجامد. پس دقت کنید که اندازه ای از این دستکش را بخرید که برای دست شما مناسب باشد.

 

این دستکش ها به راحتی در داروخانه ها و سایر فروشگاه ها و مراکز مجاز عرضه کالاهای پزشکی یافت می شوند. معمولا در جعبه ای مثل دستمال کاغذی هستند. این بدان علت است که خارج کردن دستکش از جعبه راحت تر باشد. همچنین به خاطر خارج کردن دستکش، دست شما با دستکش های دیگر برخورد نکند و باعث آلودگی آن ها نشود.

 

برا این که استفاده کنندگان با این دستکش ها راحت تر باشند در داخل آنها از پودر استفاده می شود. این پودر باعث می شود که بسیار راحت تر بتوانید دستکش را در دست کنید. همچنین خارج کردن آن راحت تر می شود. این پودر ضدحساسیت و آلرژی است. گفتنی است که پودر استفاده شده در دراخل این دستکش ها در نتیجه سالها تجربه به این فرمولاسیون امروزی رسیده است. اولین پودرها که سالها پیش استفاده شدند باعث واکنش های پوستی می شدند. به تدریج ترکیبات استفاده شده برای این پودر تغییر کرد تا جایی که به نمونه فعلی رسیدند. شاید در آینده نیز این ترکیب و پودر داخل دستکش حرفه ای تر از حال شود. چرا که همه چیز به سمت بهتر شدن و پیشرفت در جریان است.

 

لاتکس تاریخ انقضا دارد. این تاریخ انقضا بر روی جعبه محصول درج می شود که در هنگام خرید این دستکش ها باید به آن توجه گردد. گرچه به دلیل مقاومت بالای این دستکش ها در برابر گرما و سرما معمولا تاریخ انقضا مدت زمان خیلی طولانی پس از تولید محصول است. به همین خاطر خیلی ها به آن توجه خاصی ندارند. اما بهتر است این موضوع در زمان خرید توجه شود. دستکش ها باید در دمای عادی اتاق نگهداری شوند. نیازی نیست که آن ها را در سردخانه ها و یا یخچال نگهداری کنید.

 

استفاده از دستکش های لاتکس در همه جای دنیا رایج است. این دستکش ها بهترین و پرکاربرد ترین دستکش ها برای مصارف درمانی هستند. روزانه تعداد زیادی از این دستکش ها در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین پزشکان در تخصص های مختلف (دندان پزشک، ماما و...) این دستکش ها را در حین معاینه بیماران به کار می برند.