این روزها ماسک ها با عناوین مختلفی در بازار خرید و فروش می شوند. ماسکهایی که برخی آنها را با عنوان سه لایه و حتی برخی با عنوان ماسکهای کرونا می خوانند. اما اصطلاحاتی با عناوین پرستاری و جراحی نیز در مورد ماسکها متداول است. آیا این عناوین صرفا عناوینی است که به خاطر تبلیغات مطرح می شود یا یا در این نمونه ها و مدلها تفاوتی وجود دارد؟ در این مطلب در این باره صحبت خواهیم کرد.

اول از همه باید گفت این دو عنوان هر کدام به یک مدل ماسک اشاره دارند. عناوینی که تبلیغاتی نیستند اما می توان گفت هر کدام یک اصطلاح هستند. ماسک های تنفسی پزشکی با مدل اتصال مختلف ساخته می شوند. اتصال از نوع کش و بند متداول ترین نوع اتصال در مورد ماسکهاست. ماسک کشی یا ماسکی که از طریق کش به پشت گوش وصل می شود را با عنوان پرستاری می خوانند. نمونه دیگر را که نوع اتصالش بند است را نیز با عنوان جراحی می شناسند. تفاوت نیز تنها در نحوه اتصال است و مابقی قسمت ها شبیه به یکدیگر می باشد.

حال دلیلش چیست که این دو عنوان را انتخاب کرده اند یا این ماسکها این چنین مصطلح شده اند؟ ماسکهای با نحوه اتصال بند بیشتر در اتاق های جراحی استفاده می شوند و به این خاطر به این نام شهرت یافته اند. ماسکهای دیگر که اتصال از نوع کش دارند عمومی تر هستند. این ماسکها به خاطر این که راحت تر هستند برای استفاده توسط دیگران بهترند. معمولا در یک محیط درمانی به غیر از کارکنان اتاق های جراحی و جراحان بقیه از ماسکهای کش دار استفاده می کنند. با شیوع کرونا نیز این مدل بیشتر استفاده می شود. دلیلش هم تنها ساده بودن استفاده است که باعث شده بیشتر مردم از آن استفاده کنند. این دو ماسک از نظر کارایی هیچ تفاوتی با هم ندارند.