ماسکهای پزشکی در انواع و مدل های گوناگونی هستند. با شیوع کرونا نیز تنوع این کالا در بازار ایجاد شده است. به همین خاطر ممکن است این سوال برای خیلی ها به وجود آمده باشد که آیا ماسکهای رنگی خاصیت کمتری دارند و نمی توان آنها را برای حفاظت در برابر کوید نوزده یا همان کرونا استفاده کرد یا خیر.

چندی پیش مطلبی در این مورد منتشر شده بود که در ماسکهای آبی رنگ لایه ای سمی وجود دارد و نباید از آنها استفاده کرد. این خبر باعث شد خیلی ها ترجیح بدهند که ماسکهای سفید رنگ را اما بدون استرس و نگرانی مورد استفاده قرار بدهند. به همین دلیل کمی در خرید و فروش این ماسکها مشکلاتی به وجود آمد.

اما سوال اینجاست که پس چرا در بیمارستان ها خیلی از جراحان ماسکهایی به این رنگ استفاده می کنند. اگر این ماسکها مشکلات بهداشتی دارد پس نباید از آن ها در محیط هایی چون بیمارستان ها که باید تنها از کالاهای بهداشتی استفاده شود استفاده کنند. این مطلب بسیار صحیح است و روشن می کنند که رنگ آبی نمی تواند باعث مسمویت تنفسی شود. اما چه چیز باعث شد این شایعه به یکباره به وجود بیاید و بسیار نیز دست به دست شود؟ یک شرکت تولید کننده ماسکهایی غیر استاندارد به بازار عرضه کرده بود. ماسکهای آبی رنگ که برای رنگی کردن آن از رنگ های غیر بهداشتی استفاده  شده بود در کالاهای این فرد دیده می شد. بدیهی است که چنین ماسک رنگی فاقد استاندارد های لازم است. اما نمی توان از این موضوع این را برداشت کرد که هر ماسک رنگی و آبی رنگی را نباید استفاده کرد.

هر ماسک پزشکی سه لایه و چند لایه ای می تواند در رنگ بندی های متنوع تولید شود. رنگ ماسک هیچ تاثیری در کارایی آن و خاصیت فیلتر کنندگی آن ایجاد نمی کند. البته به شرطی که از لایه های رنگی بهداشتی در آن استفاده شده باشد. خیلی از شرکت های استاندارد و صاحب نام این روزها انواع ماسک طوسی و آبی و سبز و... را به بازار عرضه کرده اند که اتفاقا از لایه های اسپان باند رنگی و بهداشتی در آن ها استفاده شده است. حتی تنوع در این روزها نیز بیشتر شده و ماسکهای با رنگ های جدید تر مثل قرمز و نارنجی و زرد نیز در بین این ماسکها دیده می شوند.

برای این که یک ماسکی رنگی یا حتی غیر رنگی را بتوانیم در نوع بهداشتی و استاندارد خریداری کنیم باید به داشتن علائمی مثل سیب سلامت بر روی جعبه محصول توجه کنیم. این علامت های تجاری تنها به کالاهای که بهداشتی و دارای ساختار استاندارد هستند داده می شود. با مشاهده این نشان ها می توان به استاندارد بودن کالا اطمینان کرد. خرید این کالا از مراکز عرضه مجاز مثل داروخانه ها نیز بهتر از خرید آن ها از دست فروشان و کسانی است که هیچ تبحر و دانشی در مورد کالاهای پزشکی ندارند.

همچنین برای این که بدانیم کالایی استاندارد است یا خیر و یا این که کارایی لازم را برای استفاده ای که می خواهیم از آن بکنیم دارد یا نه باید خودمان تحقیق کنیم. گاها فروشنده ها تنها برای این که کالایی برا به شما بفروشند ممکن است مطالبی را به شما بگویند که اصلا صحبت علمی ندارد.